Konijnen

Konijnen zijn leuke, speelse en slimme dieren. Geen wonder dat ze zo ontzettend populair zijn! Natuurlijk wilt u uw konijn zo lang mogelijk gezond houden. Naast goede voeding is een groot hok met voldoende ruimte belangrijk. Ook een huisgenootje, want konijnen zijn heel sociale dieren die liever niet alleen leven. Tot slot is het ook belangrijk uw konijnen te beschermen tegen ziekten. Myxomatose en RHD (Rabbit Haemorrhagic Disease) zijn twee ernstige besmettelijke ziekten bij konijnen. RHD wordt ook wel Viraal Haemorrhagisch Syndroom (VHS) of viral haemorrhagic disease (afgekort VHD) genoemd. Gelukkig zijn beide ziektes te voorkomen! Hieronder vindt u antwoorden op een aantal meest gestelde vragen over de ziekten. Ook geven wij tips hoe u uw konijn zo goed mogelijk kunt beschermen.

Welke Konijnenziekten zijn er ?

Bij konijnen komen twee gevaarlijke en dodelijk ziektes voor. Ze komen regelmatig voor in Nederland en ook in de omgeving van Dronten en Biddinghuizen.  Gelukkig bestaan er goede vaccins die bescherming bieden.

Myxomatose

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus. Als een dier besmet is, zien we dat het eerst aan dikke, vochtige zwellingen op de kop en de snuit. Andere klassieke symptomen zijn ‘slaperige ogen’, opgezwollen lippen, kleine zwellingen aan de binnenkant van het oor en dikke zwellingen rond de anus en geslachtsdelen. Binnen een paar dagen kunnen de zwellingen rond de ogen zo ernstig worden dat ze blindheid kunnen veroorzaken. Eten en drinken wordt steeds moeilijker en gewoonlijk leidt de ziekte binnen 2 weken tot de dood.

RHD

RHD wordt ook door virussen veroorzaakt, namelijk door het RHD1 of het RHD2 virus. Bij beide varianten sterven konijnen zeer snel, vaak zonder dat er sprake is van ziekteverschijnselen, afgezien van een periode van een paar uur waarin ze sloom en lusteloos zijn. Bij konijnen die langer blijven leven, kunnen de symptomen sterk variëren. Koorts en stuiptrekkingen zijn mogelijk, waarna het konijn in een dodelijk coma terechtkomt. In sommige gevallen wordt vlak voor de dood nog bloederige afscheiding uit de neus waargenomen.

Gelukkig biedt vaccinatie bescherming aan uw konijn

U kunt uw konijn iedere dag voordelig laten vaccineren bij Delta Dierenartsen tegen Myxomatose en RHD.

Maak nu online een afspraak!

Hoe worden de ziekten verspreid ?

Myxomatose

Myxomatosevirus wordt vooral overgebracht door bloedzuigende insecten. Dit zijn insecten zoals muggen en vlooien. Echter, dit virus kan ook door direct contact tussen konijnen verspreid worden.

RHD

Ook het RHD virus kan worden overgebrachtl Dit kan door direct contact met besmette wilde konijnen of stekende insecten. Daarnaast kan dit virus ook vele maanden in de omgeving overleven. Ook via groenvoer, stro, hooi of besmette kleding kan uw konijn besmet worden.

Hoe snel wordt een konijn ziek ?

Bij myxomatose duurt het over het algemeen 5 tot 14 dagen voordat er symptomen zichtbaar worden. Met RHD besmette konijnen sterven meestal binnen 2 à 3 dagen na infectie. Veel met RHD besmette konijnen laten voorafgaand aan hun plotse dood echter geen duidelijke symptomen zien. Dit geldt voor beide vormen van het RHD virus.

Wat is de overlevingskans na besmetting ?

Konijnen kunnen myxomatose overleven. Maar de kansen daarop zijn klein. Bijna altijd leidt een myxomatose infectie binnen 2 weken tot de dood. Slechts 10% overleeft een infectie.

Bij met RHD1 en RHD2 besmette konijnen is behandeling meestal niet mogelijk. Dit komt door het snelle en dodelijke verloop.

Tips om konijnenziekten te bestrijden

1) Vaccineer uw konijn jaarlijks tegen myxomatose én RHD.

Het voorjaar is met nadruk de tijd voor de vaccinaties van uw konijn. Het is belangrijk uw konijn te beschermen! Tip: Een jaarlijkse vaccinatie is 100% inbegrepen in ons Delta Zorg Plan

2) Bezoek jaarlijks uw dierenarts voor een gezondheidscontrole van uw konijn

Uw konijn wordt dan helemaal onderzocht. Daarnaast worden ook de tanden gecontroleerd. Ook krijgt u professioneel advies over bijvoorbeeld de voeding, verzorging en huisvesting van uw konijn.

3) Voorkom contact met wilde konijnen

Zorg er ook voor dat uw konijnen geen contact hebben met wilde konijnen. Bijvoorbeeld door uw tuin goed af te schermen. Pas bovendien op met het plukken van gras. Op plaatsen waar wilde konijnen voorkomen kan het gras bovendien besmet zijn. Trek tenslotte uw schoenen thuis uit als u hebt gewandeld in een konijnengebied.

vaccinaties bij het konijn4) Voorkom zoveel mogelijk contact met muggen en vlooien

5) Gebruik een middel tegen vlooien. Let op: gebruik altijd een middel dat voor konijnen geregistreerd is! Sommige honden- en kattenvlooienmiddelen zijn dodelijk voor konijnen! Wij geven u daarom graag advies welk middel u veilig kunt gebruiken. Belangrijk! Goed om te weten: Een jaarlijkse behandeling met dit middel is daarom 100% inbegrepen in ons Delta Zorg Plan

6) Bestrijd muggen

gaas tegen muggen, myxomatose en rhdEen goede bescherming tegen insecten is een laatste stap.  Zeker als u ziekte wilt voorkomen bij uw konijnen. Breng bijvoorbeeld horren aan als uw konijn binnen woont. U kunt een buitenhok ook proberen te beveiligen. Dit kunt u den met horrengaas, insectenwerende strips of een klamboe. Tenslotte, droge bedding helpt muggen te bestrijden

Mijn konijn is gevaccineerd en toch ziek geworden. Hoe kan dat?

Tegen geen enkele ziekte is 100% van de dieren te beschermen. Immers, er zullen altijd konijnen zijn die na een vaccinatie een minder goede weerstand opbouwen. Sommigen bouwen zelfs helemaal geen weerstand op. Gelukkig zijn dat maar heel weinig konijnen. Voor een goede weerstandsopbouw is goede gezondheid belangrijk op het moment van vaccineren. Aanwezigheid van andere ziekten, worminfecties en incomplete voeding kunnen een verminderde weerstandsopbouw tot gevolg hebben.

Is vaccinatie pijnlijk voor mijn konijn?

Net als bij mensen kan zowel de prik als de injectievloeistof een kortdurende pijnprikkel geven. Echter, de reactie verschilt per konijn. Stress voor de vreemde omgeving zullen hierbij zeker een rol spelen. Stel uw konijn dus zoveel mogelijk op zijn gemak.

Mijn konijnen komen echt nooit buiten. Is vaccinatie dan wel nodig?

Ja, want zowel myxomatose als RHD wordt overgebracht door stekende insecten zoals muggen. Daarnaast kan RHD ook overgebracht worden via besmet voedsel.

Meer weten over konijnen, hun verzorging en hun gezondheid ?

Klik dan hier