Onze huisdieren worden constant blootgesteld aan ziektekiemen zowel binnen als buitenshuis. Om uw huisdier zo goed mogelijk te beschermen is het erg belangrijk om uw dier te vaccineren.

Iedere verstandige huidierbezitter laat zijn kat jaarlijks inenten. Het ‘basis’ vaccinatieschema voor katten vindt u onderaan de pagina.
niesziekteNiesziekte is een veel voorkomende ziekte onder katten en is zeer besmettelijk. In Dronten en Biddinghuizen lijkt niesziekte een steeds groter probleem te worden. De meeste katten kunnen er erg ziek van zijn. Verzwakte dieren en kittens kunnen zelfs dood gaan na een besmetting.

Kattenziekte is een bijna altijd fataal aflopende virusinfectie van het maagdarmkanaal. Het geeft hoge koorts, braken en diarree. Incidenteel worden er in Nederland weer uitbraken gemeld, met name in opvangcentra.

Net zoals bij mensen (kinderen) is een enkele, éénmalige vaccinatie tegen deze ziektes niet voldoende om bescherming te bieden en daarom hebben kittens en katten die nog nooit zijn gevaccineerd twee vaccinaties achter elkaar nodig met zo’n drie weken tussentijd (basisvaccinatie).

Bij Delta Dierenartsen betaalt u voor de basisvaccinatie een speciaal gereduceerd tarief en bent u voor 2x inenten goedkoper uit dan met twee normale vaccinaties.

bordetella enting kat
Voor een goed kattenpension of kattenhotel wordt een aanvullende neusdruppel enting tegen de Bordetella bacterie verplicht gesteld. Wij raden aan om deze enting uiterlijk een week voor het pensionbezoek te laten geven. Bij reizen naar het buitenland moet veelal worden ingeënt tegen hondsdolheid.

Een jaar na de laatste vaccinatie krijgt u van ons automatisch een oproep voor de jaarlijkse vaccinatie/gezondheidscheck.

Vaccinatieschema Kat
 9 weken Kattenziekte en Niesziekte
 12 weken Kattenziekte en Niesziekte
 jaarlijks Niesziekte
 driejaarlijks Kattenziekte

Bij verhoogd risico wijkt ons advies af van bovenstaand inentings schema. Met name bij catteries, huishoudens met meerdere katten en bij dierenasiels werken wij bij Delta Dierenartsen met aangepaste vaccinatieschema’s, deze zijn in lijn met de meest recente inzichten en ontwikkelingen binnen de kattengeneeskunde. Tevens geven wij advies over de preventie buiten het vaccineren om. U moet hierbij denken aan hygiëne adviezen, tips om de infectiedruk te verminderen, aandacht voor de huisvesting, vermindering van stress, optimale ventilatie etc.