konijnen minimaal per tweeHet konijn als huisdier

Konijnen worden steeds populairder. Helaas blijkt dat veel ziektes en problemen met konijnen terug te voeren zijn op onvoldoende kennis over de verzorging, voeding, huisvesting en het gedrag van konijnen. Overweegt u om een konijn aan te schaffen, stelt u zich dan de vraag waarom u een konijn wilt en wie het dier gaat verzorgen. Een konijn heeft namelijk veel aandacht en verzorging nodig. Dit wordt helaas nog wel eens onderschat. Ook is een konijn niet geschikt als knuffeldier voor kleine kinderen. Wij raden u aan om u eerst te verdiepen in het houden van een konijn. Een konijn is een ontzettend leuk huisdier, mits je weet wat je wél en wat je niet moet doen. Konijnen horen samen te worden gehouden. Op het LICG vindt u meer informatie over de aanschaf, voeding en verzorging van een konijn.

De belangrijkste ziektes bij konijnen die wij in onze praktijk zien zijn vaak te wijten aan verkeerde verzorging, verkeerde voeding en door onvoldoende kennis over gezondheidsproblemen bij konijnen. Tegen de dodelijke ziektes Myxomatose en RHD kunt u uw konijn beschermen door ze jaarlijks te laten vaccineren.

Steriliseren & Castreren

Steriliseren (eigenlijk castreren) van een voedster (vrouwtje) vóór het 2e levensjaar voorkomt baarmoederkanker. Dit komt veel voor bij voedsteers Beste leeftijd voor sterilisatie is 6 maanden. Een castratie bij een rammetje kan vanaf 3 maanden.

Ziektes

Er komen twee dodelijke, besmettelijke ziektes voor bij konijnen: myxomatose en VHD. Vaccinatie is mogelijk en dit raden we sterk aan. Beide komen nog regelmatig voor in Nederland. Sinds eind 2015 bestaan er twee varianten van het VHD virus in Nederland

Vaccinaties bij konijnen

Tegen myxomatose en type VHD1 bestaat een vaccin dat een jaar bescherming biedt. Tegen VHD type 2 moet twee keer per jaar worden gevaccineerd. Vaccineren tegen VHD2 is mogelijk tijdens de konijnenentspreekuren. Dit is iedere 6 weken op een woensdagmiddag. Voor het eerstvolgende spreekuur bel: 0321-312153.

Bij de vaccinatie wordt uw konijn grondig onderzocht en krijgt u professioneel advies over de gezondheid, voeding, verzorging, het gedrag en huisvesting van uw konijn.

konijnen in de sneeuwMyxomatose en RHD

Het voorjaar is met nadruk de tijd voor de vaccinaties van uw konijn. Myxomatose wordt vooral overgebracht door stekende insecten zoals vlooien of muggen. RHD kan ook door insecten worden overgebracht, maar ook via besmet materiaal, zoals gras, hooi of zelfs via uw schoenzolen.

Een goede bescherming tegen insecten is een goede stap in het voorkomen van deze ziekten bij uw konijn. Zorg ervoor dat uw konijnen geen vlooien of luizen hebben en probeer muggen uit de buurt te houden. Breng horren aan als uw konijn binnen woont, en ook een buitenhok kunt u proberen te beveiligen met horrengaas of een klamboe. Pas wel op met giftige bestrijdingsmiddelen, want deze zijn vaak ook gevaarlijk voor het konijn zelf!

Zorg er voor dat uw konijnen geen contact kunnen hebben met wilde konijnen, bijvoorbeeld door uw tuin goed af te schermen. Pas bovendien op met het plukken van gras op plaatsen waar wilde konijnen voorkomen en trek uw schoenen thuis uit als u hebt gewandeld in een konijnengebied.