Konijnenvaccin

Er bestaat een nieuw konijnenvaccin dat een jaar lang bescherming biedt tegen de dodelijkste ziektes myxomatose en RHD (Rabbit Hemorhagic Disease). RHD wordt ook wel VHD / VHS (Viral Hemorhagic Disease / Syndrome) genoemd.

Klik hier voor meer informatie over Myxomatose en RHD

Wat heel fijn is, is dat de konijnenvaccins individueel verpakt zijn en dat u voortaan met uw konijn op ieder tijdstip, elke dag, bij ons kunt laten inenten.konijnenvaccin

Dit betekent dat u uw konijn niet meer 2x per jaar, maar slechts 1x per jaar hoeft laten te vaccineren

Inenten met konijnenvaccin

In het verleden hielden wij elke laatste woensdag van de maand een konijnentspreekuur. Dit was om de kosten van het vaccineren voor u laag te houden. Dit was zo omdat het RHD2 vaccin per 10 stuks diende te worden aangemaakt en slechts enkele uren houdbaar was. Ook bood het RHD2 vaccin helaas maar 6 maanden bescherming. Voor het nieuwe konijnenvaccin is dat niet meer zo. Delta Dierenartsen heeft daarom besloten om te stoppen met het Konijnen Entspreekuur. U kunt namelijk elke dag uw konijn laten vaccineren bij Delta Dierenartsen.

Tijdens de vaccinatie kijken wij uw konijn lichamelijk goed na en geven wij u professioneel advies over de gezondheid, voeding, verzorging, het gedrag en huisvesting van uw konijn.

Over Myxomatose en RHD

Het voorjaar is met nadruk de tijd voor de vaccinaties van uw konijn. Er bestaan twee besmettelijke en dodelijke konijnenziekten waar uw konijn tegen kunt  beschermen door middel van vaccinatie: myxomatose en RHD.

Beide zijn meestal dodelijk en komen regelmatig voor. Het is dus belangrijk uw konijnen daartegen te beschermen! Myxomatose wordt vooral overgebracht door stekende insecten zoals vlooien of muggen. RHD kan ook door insecten worden overgebracht. Maar ook kan het worden overgebracht via besmet materiaal, zoals gras, hooi of zelfs via uw schoenzolen.

Bescherming

Een goede bescherming tegen insecten is daarom een eerste stap in het voorkomen van deze ziekten bij uw konijn. Zorg ervoor dat uw konijnen geen vlooien of luizen hebben. Probeer muggen uit de buurt te houden. Breng horren aan als uw konijn binnen woont. U kunt ook het buitenhok proberen te beveiligen met horrengaas of een klamboe. Pas wel op met giftige bestrijdingsmiddelen! Wantt deze zijn vaak gevaarlijk voor het konijn zelf! Vraag ons altijd om advies welk middel te gebruiken en geef nooit zomaar een middel voor de hond of kat aan uw konijn. Dit kan dodelijk zijn!

Zorg er voor dat uw konijnen geen contact kunnen hebben met wilde konijnen. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld uw tuin goed af te schermen. Pas bovendien op met het plukken van gras op plaatsen waar wilde konijnen voorkomen. Trek uw schoenen thuis uit als u hebt gewandeld in een konijnengebied. Om besmetting tegen te gaan, is het belangrijk om uw konijnen te laten vaccineren.

Dankzij de ontwikkeling van dt nieuwe konijnenvaccin hoeft uw konijn tegenwoordig dus nog maar één maal per jaar te worden ingeënt en niet meer 2x per jaar.

Meer nuttige en handige tips over de gezondheid en verzorging van konijnen vind je hier