Kattenziekte: is jouw kat nog voldoende beschermd tegen dit dodelijke en zeer besmettelijke virus ?

Zoals je misschien hebt gehoord is er in Dronten kattenziekte vastgesteld. Vanwege de besmettelijkheid van het feline panleukopenievirus (FPLV), de ernst van deze ziekte en de berichtgeving hierover geven wij hier extra informatie.

Is jouw kat nog beschermd ?

* Heb je een volwassen kat die maximaal drie jaar geleden is gevaccineerd tegen kattenziekte?  Gelukkig, dan is jouw kat goed beschermd !

* Heb je nog een kitten ? Zorg dat jouw kitten minimaal twee basisvaccinaties gehad heeft.

* Is jouw kat geen kitten meer, maar is het ook nog geen jaar oud? Kom dan terug voor de vaccinatie wanneer jouw kat tussen de 9 en 12 maanden is.

* Is jouw kat langer dan drie jaar geleden gevaccineerd tegen kattenziekte ? Maak dan nu een afspraak en laat je kat opnieuw vaccineren of laat de bescherming controleren met een titerbepaling.

Wat zijn de verschijnselen van kattenziekte?

Kattenziekte is in veruit de meeste gevallen een dodelijk ziekte. Katten zijn erg ziek en hebben koorts. Ze zijn misselijk, krijgen diarree en braakklachten. Zenuwverschijnselen kunnen ook optreden.

Groepsimmuniteit

Een volwassen kat, die nog niet is gevaccineerd tegen kattenziekte, moet zo snel mogelijk worden gevaccineerd om besmetting te voorkomen. Hoe meer katten gevaccineerd zijn, hoe meer bescherming tegen uitbraken. Dit wordt ook wel groepsimmuniteit genoemd.

Ook binnenkatten kunnen worden besmet

Vaccineren is ook noodzakelijk als je kat binnen leeft. Kattenziekte is een zeer besmettelijk virus. Het wordt makkelijk door schoenen en kleding van mensen verspreid

Samen sterk voor gezonde katten

De beroepsorganisatie van dierenartsen de KNMvD pleit al langer voor een hogere vaccinatiegraad van katten en honden in Nederland. Je leest er hier meer over. Help je mee om de katten in Nederland te beschermen tegen dodelijke ziekten? Laat jouw kat dan vaccineren en maak direct een afspraak.

Wil je meer weten, heb je vragen of twijfels? Neem dan gerust contact op met ons op.

Meer informatie van de KNMvD: Wat te  doen bij een uitbraak van kattenziekte bij jou in de regio ?