De vakantietijd is aangebroken. Tips voor de huisdiereigenaar!

Of u uw huisdier nu wel of niet meeneemt op vakantie, er zijn zaken waar u rekening mee dient te houden. Hieronder kunt u onze tips lezen voor huisdieren in de vakantietijd. Onderaan de pagina staan speciale tips voor konijnen!hond vakantietijd strand

Algemene tips:

• Laat uw hond nooit achter in de auto met warme temperaturen. De temperatuur in de auto loopt erg snel op. Als het buiten bijvoorbeeld 24 graden is, is het binnen tien minuten al 34 graden in de auto.
  • Ga op warme dagen niet te lang wandelen met de hond. Ook de hond naast de fiets laten rennen als het warm is, is sterk af te raden. Maak overdag tijdens de warme uren korte wandelingen. Als u uw hond toch veel beweging wilt geven, kunt u het beste later op de avond of vroeg in de ochtend een langere wandeling maken.
  • In de zomer zijn er veel beestjes zoals vlooien, teken, wespen en bijen. Zorg voor een goede bestrijding van vlooien en teken. Vraag ons om het beste en veiligste middel bij uw huisdier. Neem bij bijen- en wespensteken altijd contact op met de dierenarts.
  • Honden en katten met korte snuiten krijgen het snel veel te warm: zorg dat u verkoeling bij de hand hebt (koelband, tuinslang, natte handdoeken).
  • Laat u uw hond graag zwemmen tijdens vakantietijd? Let goed op de waarschuwingsborden voor blauwalg en mijd dit water!
  • Zorg dat u een EHBO set voor uw huisdier bij u heeft. Deze is bij ons extra voordeliger verkrijgbaar!

huisdier mee op vakantie

Als uw huisdier meegaat op vakantie naar het buitenland:

• Uw huisdier dient minimaal 21 dagen voor vertrek gevaccineerd te zijn tegen rabiës! Dit geldt voor elk land waar u naartoe gaat. Zodra u met uw huisdier de grens van Nederland over gaat is dit verplicht.
  • Zorg ervoor dat uw huisdier tijdens de vakantietijd een halsband draagt met daaraan de rabiës vaccinatie penning (deze krijgt u van de dierenarts).
  • Het is verplicht een Europees dierenpaspoort bij u te hebben voor uw huisdier waarin alle vaccinaties vermeld staan en de gegevens van u en uw dier.
  • Uw huisdier dient gechipt te zijn. Check of de chipregistratie nog actueel is.
  • Bepaalde landen hebben specifieke eisen voor huisdieren die meegaan op vakantie. Op de website van het LICG kunt u hierover informatie vinden per land.
  • Bezoekt u in het buitenland een dierenarts? Vraag dan een verslag mee in het Engels, zodat uw dierenarts in Nederland naderhand kan zien wat er gebeurd is en welke medicijnen of welke behandeling er eventueel toegepast is.

Ziektes

• In Zuid- en Oost-Europa komt de hartworm voor. Uw hond kan met deze gevaarlijke worm besmet worden door een muggenbeet. Het is daarom essentieel om preventief te ontwormen met het juiste middel op het juiste tijdstip. Vraag ons om advies.
  • Zorg ervoor dat u uw dier preventief behandeld tegen vlooien en teken. In het buitenland komen andere parasieten voor. Wij raden u aan om uw huisdier in één klap te beschermen tegen vlooien, teken, wormen en andere parasieten in het buitenland. Hoe u dit het beste kunt doen? Vraag ernaar bij onze assistentes.
  • Vooral in Zuid-Europa komen teken voor die met gevaarlijke ziekteverwekkers besmet zijn. Controleer uw hond dagelijks en na iedere wandeling op teken en verwijder elke teek met een tekentang.
  • Krijgt uw huisdier medicijnen? Vergeet niet om voldoende medicijnen mee te nemen op vakantie.
  • In sommige landen is een hondengordel in de auto verplicht, zoals in Duitsland en Spanje. Verdiep u van te voren in de verkeersregels van het land waar u naartoe gaat of doorheen reist. Ook voor deze informatie kunt u terecht op de website van het LICG.

Als uw huisdier naar een pension of kennel gaat:

• Pensions en kennels vereisen bepaalde inentingen en andere behandelingen, dit kan per pension of kennel verschillen, informeer dus tijdig wat de vereisten zijn.
  • De gebruikelijke eisen zijn voor de hond: enting parvovirus, enting hondenziekte, enting kennelhoest, behandeling tegen vlooien en behandeling tegen wormen.
  • De gebruikelijke eisen zijn voor de kat: enting tegen katten- en niesziekte, behandeling tegen vlooien, behandeling tegen wormen.
  • Ook na afloop van het verblijf is het aan te raden om uw huisdier te behandelen tegen parasieten. In een omgeving waar veel dieren bij elkaar zitten, is een (her)besmetting snel opgelopen.

Konijnen in de zomer periode:

• Konijnen kunnen niet zweten, daarom kunnen konijnen maar moeilijk hun warmte kwijt raken. Met warm weer kunt u uw konijntje extra helpen door een petfles met water te vullen, in te vriezen en vervolgens de bevroren fles met een dunne doek eromheen bij het konijn in het hok te leggen. Let op: verwijder altijd het etiket van de fles zodat het konijn dit niet gaat opeten.
  • Zorg ervoor dat het konijnenhok niet in de zon staat. Staat het wel in de zon? Zet er dan een parasol boven of een zonnescherm. Maak ook in de ren diverse schaduwplekken, door middel van bijvoorbeeld een kartonnen doos met een opening.
  • In de zomer is het extra belangrijk dat je konijn altijd toegang heeft tot vers drinkwater. Verkleurt het drinkflesje groen of geel? Pas op, dit zijn algen. Het beste is dan om een nieuwe drinkfles te kopen. Er zijn isolatiehoezen voor rond drinkflessen te koop, deze zorgen ervoor dat er minder tot geen algen in de drinkfles komen. U kunt hiervoor ook een sok gebruiken.
  • Geeft u uw konijn verse groentes? Laat deze met warme temperaturen niet langer dan een uur in het hok of in de ren liggen om te voorkomen dat de groentes bederven.

Plakpoep

• Bij warm weer is plakpoep extra gevaarlijk! Kijk uit, dit trekt vliegen en maden aan. Check met warm weer dagelijks of het konijn een schone kont heeft. Plakpoep is niet normaal. Heeft uw konijn last van plakpoep ? Maak dan altijd bij ons een afspraak. Problemen met het gebit, te weinig beweging overgewicht en een verkeerde voeding kunnen de oorzaak zijn. Preventieve spray tegen maden is bij ons verkrijgbaar.
  • In de zomer zijn er veel muggen, vliegen en vlooien. Dit zijn de verspreiders van myxomatose, een besmettelijke ziekte voor konijnen. Laat je konijn vaccineren tegen myxomatose, dat is in Nederland zeker aan te raden.
  • Om te voorkomen dat vliegen en muggen bij het konijn kunnen komen, kunt u het konijnenhok afdekken met vliegengaas of een klamboe. Let er wel op dat het konijn het niet opeet door eraan te knagen!
  • Om uw konijn extra verkoeling te geven kunt u een ventilator naast het hok zetten, pas wel op voor tocht! Het konijn moet wel de ruimte hebben om uit de wind van de ventilator te gaan zitten

Meer informatie over reizen met je huisdier naar het buitenland vindt u hier

Een fijne vakantietijd!