Vaccinaties bij het konijn: maak nu online een afspraak 2017-05-16T17:58:29+00:00

vaccinaties bij het konijnKonijnen Vaccinaties

Bij konijnen komen twee gevaarlijke, dodelijk ziektes voor. Beide ziekten zijn zeer besmettelijke, dodelijke ziektes. Ze komen regelmatig voor in Nederland en ook in de omgeving van Dronten. Er is een nieuw dodelijke variant van het RHD-virus in Nederland aangetroffen, het RHD type2 virus. Gelukkig bestaan er goede vaccins. Om uw konijn blijvend te beschermen zijn twee vaccinaties per jaar nodig.

U kunt uw konijn iedere dag voordelig laten vaccineren bij Delta Dierenartsen tegen Myxomatose en RHD type 1. U kunt hiervoor online een afspraak maken.

Tijdens de afspraak wordt uw konijn lichamelijk onderzocht en krijgt u professioneel advies over de gezondheid, voeding, verzorging, het gedrag en huisvesting van uw konijn.

Er bestaan twee vaccinaties. Het beschikbare konijnenvaccin tegen myxomatose en RHD1 beschermt één jaar lang, maar beschermt helaas niet tegen de nieuwe mutatie RHD2. Daarvoor is sinds kort een nieuw vaccin beschikbaar dat uw konijn een half jaar beschermt tegen de nieuwe mutatie. Voor vaccinatie tegen het RHD type 2 virus hebben wij iedere 6 weken op woensdag een speciaal konijnenspreekuur: woensdagmiddag 17 mei, 28 juni, 9 augustus, 20 september, 1 november, 13 december.

Een konijn moet 30 dagen oud zijn voor dit RHD2 vaccin. Binnen enkele dagen is uw konijn beschermd. Die bescherming blijft 6 maanden bestaan. Het vaccin is na openen slechts beperkt houdbaar en het is per 10 doses verpakt. Daarom hebben we extra konijnenspreekuren. Ook om de kosten voor u zo beperkt mogelijk te houden. Een vaccinatie tegen RHD2 kost op het spreekuur €25,05

Over Myxomatose en RHD (VHD)

Het voorjaar is met nadruk de tijd voor de vaccinaties van uw konijn. Beide zijn meestal dodelijk en komen regelmatig voor, dus het is belangrijk uw dieren daartegen te beschermen! Myxomatose wordt vooral overgebracht door stekende insecten zoals vlooien of muggen. RHD kan ook door insecten worden overgebracht, maar ook via besmet materiaal, zoals gras, hooi of zelfs via uw schoenzolen.

konijnenhok met gaas tegen muggen en myxomatoseEen goede bescherming tegen insecten is daarom een eerste stap in het voorkomen van deze ziekten bij uw konijn. Zorg ervoor dat uw konijnen geen vlooien of luizen hebben en probeer muggen uit de buurt te houden. Breng horren aan als uw konijn binnen woont, en ook een buitenhok kunt u proberen te beveiligen met horrengaas of een klamboe. Pas wel op met giftige bestrijdingsmiddelen, want deze zijn vaak ook gevaarlijk voor het konijn zelf!

Zorg er voor dat uw konijnen geen contact kunnen hebben met wilde konijnen, bijvoorbeeld door uw tuin goed af te schermen. Pas bovendien op met het plukken van gras op plaatsen waar wilde konijnen voorkomen en trek uw schoenen thuis uit als u hebt gewandeld in een konijnengebied.